راه های مقابله با فوبیای دندانپزشکی

فوبیای دندانپزشکی، ترس از دندانپزشکی

 

 

  راه های مقابله با فوبیای دندانپزشکی


فوبیا  یا همان ترس بیمارگونه از دندانپزشکی  یکی از بزرگترین علل بیماری های دهان و دندان است. فردی که به این گونه ترس بیمارگونه مبتلاست از رفتن به دندانپزشکی سر باز می زند. ریشه این ترس بیمار گونه اغلب تجربیات تلخ افراد از دندانپزشکی در کودکی است. اگر شما از این دسته افراد هستید ما راهکارهای غلبه بر ترس را به شما پیشنهاد می دهیم.


1. دارو های مسکن و بی حسی موضعی
داروهای بی حسی موضعی که در محلی نزدیک به دندانی که بر روی آن کار می شود تزریق می شود در طی چند دقیقه عمل کرده و آن موضع را برای چند ساعت کاملا بی حس می کند تا شما به هیچ عنوان کوچک ترین دردی را حس نکنید. لیدوکائین مرسوم ترین دارو بی حسی است که امروزه از آن استفاده می شود. در ضمن داروهای مسکنی که توسط دندانپزشک بعد از اتمام کار درمانی تجویز می گردد تا حد بسیار زیادی درد شما را تسکین خواهد داد تا شما کمترین درد را تحمل کنید.


2. داروهای ضد اضطراب
 اگر به هنگام رفتن به دندانپزشکی ترس بر شما غلبه می کند و دچار اضطراب می شوید می توانید دندانپزشک خود را در جریان قرار داده تا داروهای ضد اضطراب برای شما تجویز کند. این نکته را فراموش نکنید که اگر می خواهید از این دسته داروها استفاده کنید حتما باید مواردی را رعایت کنید: 1. نداشتن حساسیت به این دسته از داروها 2. یک ساعت قبل از شروع درمان در مطب باشید تا داروها بر روی شما اثر کند. 3. به علت احساس خواب آلودگی بعد از مصرف دارو از رانندگی اجتناب کنید.4 . داشتن یک نفر همراه

تمرینات آرامبخش در دندانپزشکی


3. تکنیک تخیل هدایت شده( Guided Imagery)
1. در این تکنیک شما مکان هایی که در آن لحظات خوشایند و آرامش بخش زندگی خود را در آن تجربه کرده اید را به یاد می آورید و خود را در آن مکان و لحظه تجسم می کنید و سعی می کنید تمرکز خود را بر روی تمام جزئیات حسی که تجربه کرده اید برده [ تجربیات حسی، بوش خوش و طراوت هوای جنگل، سرسبزی و زیبایی یک دشت بزرگ، لحظات رویایی ای که در کنار دریا بر روی شن های ساحل راه رفته اید، صدای امواج دریا و یا هر چیز خوشایند دیگر؛ خود را در آن لحظات تجسم کنید و نفس های عمیق و آسته بکشید. نگران ورود افکار مزاحم در این فرایند نباشید. تمرکز خود را بر روی این تکنیک برگردانید، شما می توانید این تکنیک را چندین بار قبل از رفتن به مطب دندانپزشک تمرین کنید تا زمانی که بر روی صندلی دندانپزشکی نشستید به راحتی برای شما قابل تصور باشد و آرامش خود را به دست آورید.
2. از دیگر تکنیک های آرام سازی این است که ابتدا به صورت راحت بر روی یونیت دندان پزشکی بنشینید بعد چشمان خود را ببندید و بدن خود را رها کنید، آرام و آهسته و عمیق تنفس کرده و بعد با تکرار کلمه هایی مانند «من آرام هستم»، « من حس خوبی دارم»، « آرامش» سعی کنید ذهن خودتان را آرام نگه دارید و از ورود افکار منفی به ذهن خود جلوگیری کنید و فقط بر روی کلمه ی آرام بخشی که خودتان انتخاب کرده اید تمرکز کنید.
3. تکنیک تنفس عمیق.  در این روش شما دست خود را بر روی شکم و در زیر ناف قرار داده و بعد نفس عمیقی بکشید به صورتی که بالا رفتن شکم خود را حس کنید، سه شماره بشمارید و بعد نفس خود را خارج کنید. این عمل را چند دقیقه انجام دهید تا احساس آرامش کنید. بهترین زمان برای انجام این کار وقتی است که دندانپزشک شما بی حسی موضعی را تزریق کرده  و منتظر اثر بخشی آن برای شروع کار بر روی دندان شما است.


4. بیهوشی عمومی
این نوع درمان آخرین راهکار توصیه شده برای افرادی است که فوبیا و ترس بیمارگونه شدید به دندانپزشکی داشته و نمی توانند خود را کنترل کنند و این امکان وجود دارد که در حین کار پزشک بر روی دندان شان به خود آسیب بزنند. البته این نوع درمان بیشتر برای افرادی توصیه می شود که چندین دندان برای درمان داشته و باید بر روی آن ها کار شود.  این روش این امکان را به دندانپزشک شما خواهد داد تا بتوانید در یک مرحله تمامی دندان های نیازمند به درمان را ترمیم کند. دندانپزشک شما این نوع بیهوشی را زیر نظر متخصص بیهوشی در مرکز خاصی که مخصوص این نوع درمان های دندانپزشکی است انجام می دهد. روال کار این است که بعد معاینه و تشخیص مشکلات دهان و دندان شما توسط دندانپزشک به اتاق عمل می روید و زیر نظر متخصص بیهوشی بیهوش شده، سپس دندانپزشک کار بر روی دندان شما را آغاز می کند و بعد از اتمام کار او, توسط متخصص بیهوشی به هوش آورده می شوید. این نکته را فراموش نکنید که تنها پزشکان خاصی توانایی انجام دندانپزشکی تحت بیهوشی را دارند.

 

دکتر نوید صرافی راد

دکتر نوید صرافی راد 8878 بازدید 1395/11/11 1 نظر

دیدگاه کاربران

;





;

رفتن به بالا

لطفا کمی صبر کنید ...